Cultuurachtbaan in Azie! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen & Juul - WaarBenJij.nu Cultuurachtbaan in Azie! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen & Juul - WaarBenJij.nu

Cultuurachtbaan in Azie!

Blijf op de hoogte en volg Koen & Juul

10 December 2012 | Thailand, Bangkok

We zijn nu op het eiland Ko Chang in Thailand, het klinkt gek maar de vakantie is nu echt begonnen!!! Nooit gedacht dat reizen zo vermoeiend kon zijn! Juul ligt op het strand te bakken, Koen is een internetshop ingedoken om verslag te doen van de laatste 5 weken. De afgelopen weken was echt een ‘cultuurachtbaan,’ wat hebben wij veel verschillende dingen gezien en meegemaakt en hoeveel verschillende mensen met verschillende achtergronden hebben wij ontmoet, niet normaal!

Het laatste reisverslag is ruim 5 weken geleden gepost. En sindsdien hebben we werkelijk niets meer op papier gezet. Wat hebben we afgelopen 5 weken gezien, ervaren en beleefd…. Jullie kunnen het lezen in dit laatste reisverslag…. Niets op papier gezet, hoe kan dat dan?

Helaas zijn we niet meer de trotse bezitters van onze minilaptop, er is zonder onze toestemming een nieuwe eigenaar gevonden voor onze minilaptop, waarschijnlijk een Chinees…. Tijdens de nachtbusrit van Kunming naar Lijang in China is deze door één van onze medepasagiers gestolen, eigen schuld dikke bult: tas niet op slot, laptop er los in en allebei in slaap gevallen……. Omdat er nog niets gebeurd is op onze reis gingen we er al wat lakser met onze spullen om…… Nu zit alles weer op slot…. Gelukkig hebben al onze andere spullen nog, het is alleen maar materieel…. In Lijang hebben een leuk ochtendje op het politiebureau doorgebracht om aangifte te doen, met handen en voeten duidelijk maken wat je wilt hebben, in deze zuidelijke provincie in China kunnen ze geen woord Engels…….. Uiteindelijk na 3 politiebureaus gezien te hebben hadden we een ingevuld aangifteformulier, welliswaar in het Chinees maar het is waarschijnlijk voldoende om naar de verzekering te gaan....

Het begon allemaal 5 weken geleden in het zonnige Sydney, ons hostel was gelegen in de hippe wijk Bondi! Aan Bondi-beach, één van de bekenste surf stranden van de wereld. Hier staat het schoonheidsideaal hoog in het vaandel, Juul heeft nog nooit zoveel mooie surfdudes bij elkaar gezien, sixpacks, brede torso’s…. goddelijk….. Koen heeft gelukkig ook genoten van het uitzicht! We hebben hier 2 dagen op het strand gelegen en één dag zijn we Sydney zelf in gedoken en hebben de Opera House bezocht en zijn we over de bekende Harbour Bridge gelopen en hebben we heerlijk gechilled in Hyde-Park. Daarnaast hebben we nog een ontmoeting gehad met ‘Haakie’ en Angela, ‘Haakie’ is een oude kroegvriend van Koen die momenteel in Sydney woont, gezellig geborreld…..

Vanuit Sydney zijn we naar Hongkong gevlogen, een mooie vlucht overdag, geheel helder….. We konden vanuit het vliegtuig Australie van Zuid naar Noord volgen en konden verschillende Indonesische eilanden zo aanwijzen…. We kwamen in het donker aan in Hongkong, wat een metropool, wat een hoge gebouwen echt onvoorspelbaar! Wil je goedkoop en in het centrum overnachten ben je al snel aangewezen op het Chunkin-Mansion-gebouw, een groot flatgebouw waar verschillende hostels gevestigd zijn die gerund worden door ‘naar-curry-ruikende-Indiers.’ Na wat onderhandelt te hebben waren wij de trotse bezitters van een kamer van 4m2, zonder daglicht en met een toilet wat tevens een douche was (wel efficient ‘s ochtends: douchen en tegelijkertijd een grote boodschap doen!!!) Als iemand nog nooit depressief is geweest en je wilt voelen hoe het voelt om depressief te worden, ga dan eens 5 dagen op deze kamer zitten!
Gelukkig zijn Koen en Juul ‘bezige bijtjes’ en we zullen dus alleen s'nachts op deze kamer zijn. De eerste dag hebben we lekker door het centrum van Hongkong geslenterd, verschillende marktjes en The Peak bezocht, vanuit hier kun je heel de skyline van Hongkong zien, imposant! ‘s Avonds heerlijk uit eten geweest bij Sushi-One, waar de sushi letterlijk aan de lopende band verkocht wordt. Daarna nog even door naar de lichtshow, een schouwspel waar verschillende gebouwen onder de leiding van muziek in verschillende kleuren opschijnen, Hongkong is BOOOOOOMING!!!

De volgende dag vroeg op om naar het eiland Lantau te gaan! Hier hebben we een temple en de daarbijbehorende Budha bezocht en zijn we naar het vissersdorp Tai-O gegaan. Huizen gebouwd op het water, overal hangt de gedroogde vis aan de ‘waslijnen,’ wierook in de temple rook echt wel lekkerder! ‘s Avonds was de ontmoeting met Chi-Ho, die we in Argentinie hebben ontmoet. Chi-Ho woont en werkt in Hongkong en wilde ons rondleiden om ons het ‘echte’ Hongkong te laten zien! We zijn 2 avonden met hem op stap geweest, de eerste avond in het 'hippe-sjieke' gedeelte van Hongkong waar we de hoogste bar van de wereld hebben bezocht (420 meter) en waar we naar alle waarschijnlijkheid ook de hoogste prijs voor een biertje hebben betaald..... De tweede avond hebben we op straat rondgestruind en heeft Chi-Ho ons allemaal Chinese lekkernijen laten proeven, waaronder 'hot-pot,' heerlijk, al wil je niet weten wat er allemaal in zit…….

De laatste dag in Hongkong ging een kinderwens in vervulling, we zijn naar 'Disneyland Hongkong' geweest. Heel de dag rondgelopen in een pretpark.... gelukkig was het niet druk en konden we vrijwel overal gelijk in..... We sloten de dag natuurlijk af met de welbekende parade op 'Mainstreet'

De volgende dag op weg naar het echte China, Hongkong hoort dan wel bij China maar is deels nog een zelfstandige staat, met een eigen economie, regering en rechtssysteem! We hebben een vliegticket geboekt niet vanuit Hongkong maar vanuit Shenzen naar Kunming, dit omdat het veel goedkoper is om vanaf Shenzen te vliegen.... En Shenzen ligt op 2 uur treinen van Hongkong, prima te doen dus! Maar dan kom je op het vliegveld van Shenzen aan..... We hebben geen digitaal ticket uitgeprint, helemaal niets, we weten zelfs niet hoe laat het vliegtuig precies vertrekt..... En op de borden waar vertrektijden en bestemmingen op staan staan alleen maar gekke Chinese tekens.... Hier snappen we dus geen snars van.... En niemand maar dan ook niemand spreekt hier Engels..... Juul en Koen; welkom in het echte China!!!! Na 2 uur wachten komen we tot de conclusie dat we in de verkeerde vertrekhal zitten en dat daarom onze bestemming Kunming niet op het bord verscheen...... lekker handig..... In een vol vliegtuig met 'vieze-in het-openbaar-neuspeuterende-en-rochelende-Chinezen' vertrekken we uiteindelijk naar Kunming, de stad van de 'eeuwige-lente....'

Kunming, gelegen in de provincie Yunnan in het zuid-westen van China is een grote stad, met zo'n 1,1 miljoen inwoners. Vanuit Kunming zullen we de provincie Yunnan gaan verkennen. Deze provincie in nog niet toeristisch, het oude China vind je hier nog terug, we hebben Chinezen ontmoet op het platteland die nog nooit een Westerling hebben gezien, en dan ben je net een buitenaards wezen voor ze.... IT…..phone…… home……

We hebben de plaats Lijiang bezocht, die op de werelderfgoedlijst staat om zijn nog intacte oude stadscentrum, geweldig! We hebben hier ook mountainbikes gehuurd en zijn het platteland ingegaan, we hebben de dorpjes, Shuhe, Wenhai en Baisha bezocht waar alles nog met de hand wordt verbouwd en de communistische vlaggen nog vollop aanwezig zijn....... Dit staat zo in contrast met de grote Chinese steden...... Check de foto's.... Wat een plaatjes....

Vanuit Lijiang hebben we ook het dorp Shaxi bezocht, het dorpje was ooit een belangrijke handelsplaats in de 'Tea-Horse-Road' de thee-route van India naar China..... Best wel bijzonder dat je in de 'uit kinderkopjes bestaande weg' de karrensporen en de afdrukken van de hoeven van de paarden kunt zien.... In dit dorp heeft de tijd zo'n 300 jaar stilgestaan.... Ons hart stond tijdens de heenreis naar dit dorp ook even stil, de bus waarin we zaten raakte in de slip, waardoor de bus een ‘three-sixty’ maakte….. Heel veel geluk gehad!!!!

Helaas is het niet mogelijk om Tibet in te gaan, toeristen krijgen hier geen visum voor vanwege de politieke onrust in het gebied.... Toch wilden we wat van de Tibetaanse cultuur en sfeer meekrijgen en besloten daarom naar het grensgebied van Yunnan-Tibet te gaan naar de plaats Shangri-La.... Op de weg naar Shangri-La hebben we de 2-daagse trekking naar de 'Tiger-Leaping-Gorge' gemaakt, een geweldige hike tocht (één van de mooiste in china!) door, op en in een kloof, te imposant om te beschrijven.......

één dag Sangri-La was voldoende om een sfeerimpressie te krijgen van het 'look-a-like' Tibetaanse leven, de vele monniken op straat en in de kloosters en niet te vergeten overal de Tibetaanse vlaggetjes die het straatbeeld compleet maken. In Shangri-La waren er duidelijk 2 hoogtepunten, een bezichtiging van een klooster in de bergen en de volksdans die zo'n 200 bewoners van Shangri-La 's avonds aan het uitvoeren waren op het centrale plein, zo vredig, zo rustgevend, zo onwerkelijk.... Zeker als we op dat moment rond ons heen keken en beseften dat we de enige westerlingen waren op het plein.... Gaaf.... Maar Shangri-La was vooral heel erg koud...brrrrrrrr..... ‘s Nachts daalde het kwik tot een graad of -7....... En dan is het niet fijn dat je in een 'klassieke-Tibetaanse-boerderij' slaapt, een houten hut, vol met kieren en gaten.... Gelukkig lagen we op een electrische deken en hadden we elkaar.... Wij waren duidelijk weer op zoek naar 'goed' weer, we zijn toe aan het strand en de zon..... In Shangri-La besloten we wat sneller naar het 'Zuiden' te gaan.....

24 uur in de bus, das geen pretje..... Zeker niet als je in een te klein bed ligt naast een rochelende, snurkende, naar zweet en alcohol stinkende, neuspeuterende, smakkende maar vooral ontzettend vieze Chinees.... Dit was duidelijk Koen's dieptepunt van de reis…..

Maar wel even een gigantische afstand afgelegd, van het koude Shangri-La naar het warmere Yuanyang, waar we hebben geslapen tussen de rijstterassen, magisch waren de zonsopkomsten en zonsondergangen daar, de eerste en laatste zonnenstralen die reflecteren in het water van de rijstterassen..... We hebben een dag rondgelopen in deze nog niet echt ontdekte plaats..... En ook nog de plaatselijke delicatesse op, namelijk: krokodil.... Op een markt zagen we ook nog een hond aan het spit hangen, de grote van een Golden Retriever en Labrador zeg maar.... Deze hebben we maar laten hangen.... Maar het is dus waar: Chinezen eten nog steeds hond en kat!!!!

Van Yuanyang naar onze laatse bestemming in China, namelijk Jinghong waar we naar een 'wilde-olifanten-reservaat' zijn geweest maar helaas hebben we geen wilde olifanten kunnen zien... En in Jinghong hebben we genoten van het tropische weer, lekker lang borrelen op één van de 'nightmarkets.'

En toen waren we toe aan het volgende hoofdstuk van onze reis, namelijk: Laos! Wat een geweldig land is dit! Hier willen we zeker nog een ker naar toe, we zijn er eigenlijkte kort geweest.... In het Noorden van Loas hebben we een 2-daagse trekking naar bergdorpjes gemaakt en daar ook overnacht, bij mensen thuis, de zogenaamde 'homestay.' Dwars door de jungle kom je op een gegeven moment bij een dorpje uit, wat totaal is geisoleerd van de rest van de wereld, er zijn geen wegen die ernaar toe leiden, geen stroom... Dan weet je het wel! Kinderen komen naast je lopen en bekijken je van top tot teen..... De vrouw des huizes heeft heerlijk voor ons gekookt onder het toeziend oog van haar 6 kinderen, haar man en wij.... Toch wel gek.... Dat je je eigen kip mag aanwijzen, die daarna geslacht en geplukt wordt en in zijn geheel in de pan verdwijnt.... Gelukkig werden sommige organen er wel uitgehaald....... Verser kan het in ieder geval niet!

Verder hebben we in het plaatsje Luang-Nam-Tha voor een dag scooters gehuurd en hebben rondgereden in dit gebied, over stoffige gravelwegen van dorpje naar dorpje, het is daar zo mooi! Van Luang-Nam-Tha met de bus naar Non Khiaw, 7 uur over een bochtige onverharde weg…… Met voor, achter en naast ons alleen maar kotsende locals, echt waar, 6 uur lang! De geluiden die gemaakt werden is nog niet zo erg maar als de zoetzure lucht onze neuzen bereikten begonnen we zelf ook een beetje te kokken…. Waarom zijn zoveel mensen hier wagenziek? Waarschijnlijk omdat ze niet gewend zijn aan het rijden in auto’s en bussen waardoor het evenwichtorgaan verstoord raakt…. Aldus de theorie van prof.dr.ig. Koen……

In Non Kiaw hebben we ook de goedkoopste overnachting gehad van onze reis, een rieten hutje voor maar 3 euri!!! Van Non Kiaw naar het meer toeristische Luang Prabang, met een longtailboot over een snelstromende rivier die uiteindelijk overgaat in de bekende ‘Mekong-river.’ Weer zo’n ervaring die we niet snel zullen vergeten……….

Vanuit Luang-Prabang hebben we het vliegtuig genomen naar Siem Riep in Cambodja, Siem Riep staat bekend om het tempelcomplex ‘Angkor Wat.’ Angkor Wat is één van de oude hoofdsteden van het Khmer-rijk. Het woord Angkor betekent heilige stad en het woord Wat betekent tempel, wat de Nederlandse betekenis dus Heilige tempelstad maakt. De stad werd zo genoemd vanwege de voornaamste tempel die ook Angkor Wat heet.

De eerste stad in het gebied werd gesticht in 889 onder de naam Yashodapura door koning Jayavarman III en wordt gezien als de overgang van Chenla met als hoofdstad Isanapura naar het Khmer-rijk. Het gebied was meer dan 500 jaar hoofdstad van het Khmer-rijk, dat Cambodja, delen van Vietnam, Laos en Thailand omvatte. De stad ligt in de hedendaagse Cambodjaanse provincie Siem Reap. Even voor de duidelijkheid, in die tijd had Londen 50.000 inwoners, deze stad in die tijd meer dan 1 miljoen!!!! We hebben fietsen gehuurd en zijn van tempel naar tempel gefietst, het leuke van Angkor Wat is dat het zo’n groot gebied is dat je maar weinig toeristen tegenkomt en dat niets gerestaureerd is, bomen groeien op de verschillende tempels, wortels van de bomen vinden hun weg langs de stenen tempels…….. Angkor Wat, weer een hoogtepunt van onze reis, met geen pen te beschrijven…….

Vanuit Siem Riep de nachtbus naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Pen…… Hier zijn we maar één dag geweest omdat we snel naar het strand wilden maar wat heeft deze stad indruk op ons gemaakt, niet zozeer de stad zelf maar de geschiedenis van de Cambodianen, wat heftig zeg! We hebben de killingfields en de S-21 gevangenis bezocht….. Daar zijn geen woorden voor…

Tijdens de Vietnamoorlog werd Cambodja zwaar gebombardeerd door Amerikaanse B-52-bommenwerpers die de Vietcong en de Ho Chi Minh-route als doel hadden. Cambodja was na Laos zelfs het zwaarst gebombardeerde land in Zuidoost-Azië, er vielen naar schatting 600.000 burgerslachtoffers. In 1970 vielen Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen Cambodja binnen om aldaar gelegerde Vietcongtroepen aan te vallen. En of dit nog niet genoeg was……

In 1975 wierp de Rode Khmer de regering van Lon Nol omver en kwam aan het bewind. Ze oefenden een waar schrikbewind uit onder leiding van een ongelooflijke hufter, Pol Pot…… En vermoordden 3 miljoen Cambodianen….. Dit was ongeveer 25% van de Cambodjaanse bevolking!!! Stel je eens voor dat 25% van de bevolking van Nederland binnen 3 jaar vermoord wordt, en dit was in 1975!!! We zijn dus naar één van de killingfields geweest, hier werden de Cambodianen naar toe gebracht en op een verschikkelijke manier vermoord, kogels waren er niet, kelen werden doorgesneden, met een pikhouweel werd er op in gehakt, baby’s werden tegen bomen aan gesmeten, bizar…. De massagraven zijn nog zichtbaar, ze zijn geruimd maar nog steeds zie je fragmenten van botten liggen……

Na deze emotionele dag moesten we even ‘schakelen,’ op weg naar de ‘party-place’ Sihanoukville beseffen we dat genocide nog steeds in delen van de wereld voorkomt….

In Sihanoukville, een stadje aan de Cambodiaanse kust hebben we vrijwel niets meer gedaan of ondernomen, eigenlijk tot aan de dag van vandaag hebben we niets meer gedaan…… We bereiden ons mentaal voor op onze terugreis naar het koude kikkerland…. Afgelopen week en komende week ziet ons dagprogramma er als volgt uit, niet om jullie jaloers te maken hoor ;)……Elke dag zeg maar het volgende terugkerend stramien:

09.00: de eerste zonnenstralen komen ons hutje aan het strand binnen…
‘goedemorgen lieffie, goedemorgen schatje..’

09.15: we nemen een ochtendduik in het warme en turquoise water van
de zee…

09.20: even een frisse douche in ons hutje….

09.30: een lekkere fruit-shake nuttigen als ontbijt….

10.00: badlaken pakken en 5 meter naar het strand lopen….

10.00 – 14.00: bakken, zwemmen, beachballen, frisbeen, snorkelen en
lezen…

14.00: lekker lunchen

15.00: ‘schatje, zin in een mojito, ja lekker, ik neem een biertje…..’

18.00: genieten van de ondergaande zon…….

20.00: naar het stadje…Eten en daarna op stap……

23.00-03.00: naar bed, tijd is afhankelijk van de bekende factoren ;)

Beste lezers, familie, vrienden en collega’s, over 1,5 week zullen wij weer terugkeren in het ‘sneeuwbalgooiend-koude-kikkerland.’ We hebben onwijs veel zin om iedereen weer te zien en weer met passie en inspiratie aan het werk te gaan!!!

We willen jullie bedanken voor alle leuke en warme reacties op onze verhalen! We hopen jullie geinspireerd te hebben en misschien ook wel voor lange tijd op reis te gaan, het is echt een keuze, doe het nu, leef nu, leef je dromen, alles komt goed, geniet, heb elkaar lief……….

To be continued……

Liefs,
Juul & Koen

P.s. Voor alle foto's check onderstaande link

• 10 December 2012 - 06:51

Jidske:

Jeetje, wat gaat het eigenlijk toch wel weer snel; Over 1,5 week alweer terug!! Maar met zoveel mooie ervaringen! Geniet van jullie laatste daagjes en tot snel!!

Groetjes Jidske

• 10 December 2012 - 06:53

Arjanne:

Heej Koen en Juul,

vanuit een koude trein (6:51) lees ik jullie laatste verslag. Wauw hoe vet, ik wil ook weer op reis! Geniet nog van jullie laatste 1,5 week. Lekker uitrusten en dan naar t kerstig Nederland. Wat een vette herinneringen zullen jullie mee terug nemen.

Tot snel!

Liefs, Arjanne

• 10 December 2012 - 07:21

Nicky:

Te vet!!!!

• 10 December 2012 - 11:35

Kim:

Zoveel zin om jullie te zien!!!! Bijna allemaal weer even thuis!
    Mooie verhalen...en wat een indrukken en ervaringen.
    Tot over een paar nachtjes!
    xxx Kim

• 10 December 2012 - 11:47

Gemma:

juul en koen
    geweldig wat jullie hebbenmee gemaakt.
    dat neemt niemand jullie ooit nog af.
    en jullie hebben gelijk. niks uitstellen doen als t kan.
    heb genoten van jullie prachtige foto,s en verhalen.
    ik wens jullie n hele goeie terugreis naar nederland en hele fijne feestdagen.
    groetjes gemma

• 10 December 2012 - 12:17

Lenneke:

Wauw zeg wat een reis hebben jullie gemaakt. Jullie zijn hele rijke mensen voor de toekomst, zoooveel mooie herinneringen om te koesteren, super!
    Goede terugreis en bedankt dat we met jullie mee mochten genieten! X

• 10 December 2012 - 16:49

Juliette:

Hele fijne laatste dagen op jullie wereldreis!!
    Tot volgende week!!

• 10 December 2012 - 19:08

Anny:

Heej wereldreizigers,
    Ahhh zal die verhalen missen. Het was superleuk om jullie te volgen en die foto's WAUW.
    Geniet nog van de laatste dagen en koester alle herinneringen.
    Misschien zien we elkaar nog dit jaar en anders zeker in 2013.
    Groetekus

• 10 December 2012 - 19:28

Nellie.:

de verhalen waren mooi om te lezen, Koen en Juul,

ik wens jullie nog een paar fijne dagen, en een goeie terugreis naar Tegelen.
    liefs Nellie.

• 10 December 2012 - 19:51

John:

Heb weer ontzettend genoten van dit verslag. Inderdaad is reizen soms afzien....
    Geniet nog maar van de laatste anderhalve week!!

• 10 December 2012 - 20:33

Thérèse:

ik wens jullie nog een fijne rest tijd, geniet nog en een goede terug reis. tot in Tegelen.

Nog van harte bedank voor de fijne verhalen, ik vond ze echt fijn en spannend geschreven.

liefs Thérèse

• 10 December 2012 - 22:21

Sietske:

Wow, wat supergaaf weer om te lezen koen en Juul! Jullie kunnen zo een reisgids voor echte avonturiers en waaghalzen maken als je al jullie reisverslagen bundelt! Nog een hele toffe tijd toegewenst en daarna tot snel weer! Gr. Sietske

• 11 December 2012 - 15:29

Suzanne:

Fantastisch verhaal, super leuk om te lezen! Als jullie terug zijn moet ik een ander reisdagboek gaan volgen, want dat is heerlijk tijdverdrijf:)! Of beter: gewoon zelf op reis! Over een paar dagen zijn jullie weer terug, wat vliegt de tijd! Geniet nog maar even van al het moois en het lekker weertje, want hier zitten jullie misschien wel met de voeten in de sneeuw! Super viel spass en te gek om jullie bijna weer te zien! xx

• 12 December 2012 - 10:41

John Broos:

Dag Juul en Koen
    Wat een belevenissen en indrukken.
    Ik wens jullie veel plezier in de laatste week.
    Groet John

• 12 December 2012 - 20:03

Kleertje:

Lieverds,
    Een wereldreis achter de rug, een leven voor je!!
    Zie jullie snel met een dikke knuffel tegemoet..
    X Kleer

• 14 December 2012 - 22:53

Con En Mayke:

Hoi Juul en Koen,

Heel fijn dat we jullie verslag weer mochten lezen. Wij hebben al tegen elkaar gezegd dat als we straks alle vier weer terug in Nederland zijn we maar eens een biertje samen moeten drinken. Er zijn zoveel verhalen uit te wisselen. Juul stel je ouders maar alvast op de hoogte want die moeten er natuurlijk ook bij zijn.
    We gaan ervan uit dat jullie weer veilig landen in Belgie en dat we elkaar weer gezond terug zien,
    Liefs,
    Con en Mayke

• 15 December 2012 - 09:20

Karien Olde Hengel:

Goedemorgen Koen en Juul,
    Heb jullie zo'n beetje gevolgd!Wat een prachtige foto's en reisverslag en mooie ervaringen ook zo samen Super!!!Geniet nog maar heerlijk van jullie laatste dagen.Goede reis terug samen en dan op Hollandse bodem terug bij jullie lieve familie en vrienden.
    Zie je weer in het nieuwe jaar op school Koen! groetjes Karien Olde Hengel

• 17 December 2012 - 22:04

Yvonne Van Schijndel:

Hoi Koen en Juul,
    Geweldig, wat hebben jullie genoten, wat een ervaringen hebben jullie opgedaan. Ik heb genoten van jullie prachtige reisverslagen, gelukkig waren ze nooit zo lang haha. Maar vervelend lezen was het zeker niet. Geniet nog van de laatste mooie dagen. Koen, fijn dat je er na de kerstvakantie weer bent! Goede reis terug en tot in het nieuwe jaar.
    Groetjes Yvonne.

• 18 December 2012 - 11:31

Anouk:

Lieverds,

De allerlaatste dag!! Geniet nog even met z'n tweetjes en sluit het goed af.
    Fijne reis terug en tot snel!!