Alles komt goed! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Koen & Juul - WaarBenJij.nu Alles komt goed! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Koen & Juul - WaarBenJij.nu

Alles komt goed!

Door: koenenjuul

Blijf op de hoogte en volg Koen & Juul

09 Juli 2012 | Costa Rica, San José

Zo…. Daar zitten we dan in het vliegtuig naar San Jose, vol met adrenaline en enige spanning. Juul leest nu naast me nog niet echt volledig ontspannen in de Lonely Planet en ik heb de lap-top gepakt om verslag uit te brengen van deze enerverende dag, tjee vooral de laatste 2 uur… Daar over straks meer!!!

Vanmorgen heerlijk ontbeten, een croissant en een ‘stok-du-pain’ gehaald bij een ‘French Bakery’ in Key-West. Wat een leuke plaats is dit! Niet echt typical Amerikaans maar een pittoresk stadje, leuke kleine huisjes, leuke winkels en leuke mensen (voornamelijk kunstenaars, artiesten en wat surf-dudes…. Lekker lay-back, chillen en genieten van de Mexicaanse biertjes…).

Rond een uur of 11 zijn we vertrokken richting Miami Airport, zo’n 200 miles. Onderweg af en toe de rechtervoet even goed uitgestrekt, want de volgetankte tank moest natuurlijk wel leeg! Na 1,5 uur rijden zijn we gestopt en hebben heerlijk op een steigertje een cola gedronken terwijl de diverse vissoorten onder ons heen zwommen, waarom hebben we geen polarisatiefilter? Aldus Juul! Voor degene die niet weten wat dit is: ga op ’foto-maak-cursus!’ Maar met een foto-camera-tas wat al enigszins lijkt op een back-pack vond ik een polarisatorfilter niet echt nodig…. De kosten van zo’n ding daargelaten ;)…..

Nadat we weer voet hadden gezet op vaste land (verlaten nu de Keys) kwam er een dikke, donkere gitzwarte wolk op ons af. Filmpjes daarvan zijn gemaakt! Onze fantasieën sloegen op hol, het zal toch niet waar zijn dat wij nu een echte tornado zullen gaan zien?! Langs de kant stonden al diverse borden met ‘tornado-shelter’ we zouden dus wel een veilige plek vinden als het zover zou zijn. Met mijn ‘discovery-televisie-kijk-ervaring’ wist ik precies wat het recept voor een perfecte tornado zou zijn: warme lucht, koude lucht en 2 fronten die tegen elkaar opbotsen in een draaiende beweging als het ware… Ja dhr. Paulisma die kennen ze in Friesland niet! Jajajajaja daar komt die Juul, hij gaat zich nu ontwikkelen…. Zie je die lucht opstijgen….al die bliksemschichten….ja ja ja daar komt die…. Maar helaas (gelukkig maar) toch niet…. We reden Miami binnen en volgen de borden Miami International Airport.

Ff de auto terugbrengen en zitten wachten want we vliegen pas over 3 uur, alle tijd dus…. Ja dat dachten we! Koen is bezig met zijn backpack te herpakken, Juul stuurt Su een mailtje. Sh*t het jodiumflesje van de EHBO-kit die in Koens backpack zit is gesprongen, lekker al dat rode spul tussen je kleren, is het in ieder geval gedesinfecteerd! Tjee kunnen we nog steeds niet inchecken, wachten wachten wachten das niet best voor een halve ADHD-er… Nog maar een nicotine-kauwgompje ;)

Yes we kunnen inchecken… en toen begon de stress… Inchecken, nee dus! We moesten aldus de hele vriendelijke, gemoedelijke, geruststellende en goeduitziende grondstewardess (maar niet heus!) een bewijs hebben dat we Costa Rica ook weer zouden verlaten….
J+K: ‘ Kijk hier op 7 oktober vliegen we vanuit Chili naar Nieuw-Zeeland (we laten het ticket zien)!’
G:‘ Dit is niet voldoende, ik kan jullie zo niet inchecken! ‘
J+K: ‘wat nu?’ Juul en ik kijken elkaar toch enigszins half lachend aan maar wisten dat we een probleem hadden.
G:‘ ‘jullie moeten een bewijs hebben dat je Costa Rica gaat verlaten’
J+K: ‘Hoe dan? Heeft u suggesties hoe we dit nog in orde kunnen maken?’
G:‘ ‘Ga naar het hotel op het vliegveld, daar hebben ze internet, misschien kun je nog een busticket online boeken of zoiets……. En jullie hebben nog 30 minuten!!!!

Dus wij rennend op onze flip-flops (ja Juul is sneller op slippers dan Koen!) naar het hotel, 5de verdieping met de lift, creditcard door de magneetstrip van de computer en googlen maar:
‘bustickets Costa-Rica – Panama online’
‘vliegtickets Costa-rica – Panama online bestellen’
En terwijl we verschillende sites bezochten zagen we de tijd wegtikken, nog 15 minuten…. Juul heeft een site gevonden, even bellen naar Costa-Rica om een busticket te fixen…. Binnen 40 minuten zou deze agency dit kunnen regelen, we moesten wel even de paspoorten inscannen…., dit duurt te lang Juul, zo redden we het sowieso niet. Koen is bezig op de andere computer om een vlucht te boeken van Costa-Rica naar Panama voor over 2 weken…. Of we er dan uiteindelijk gebruik van gaan maken zien we wel, het is in ieder geval een bewijs…. Gegevens invullen, ‘dit duurt te lang Koen, nog 5 minuten…..’ We kijken elkaar aan en we weten voldoende, dit gaan we niet meer redden…. Als 2 te lang gekookte asperges lopen we terneergeslagen naar de check-in-balie toe: we gaan het nog 1 keer proberen. En jawel we zijn er doorheen gekomen!!!! Alles komt goed!

Voor het boarden leest juul nog eens in de Lonely Planet en je hebt inderdaad een bewijs nodig dat je het land gaat verlaten. Of wij dus zo door de douane komen is niet zeker. Wat staat ons na 2,5 vliegen te wachten, we hebben de opties op een rij gezet:

1.we kunnen doorlopen, de Costa-Ricaanse douane zit te slapen….. No Problemo

2.we worden tegen gehouden en komen Costa-Rica niet in….

To do bij optie 2:
a.Juul eerst laten gaan, verleidelijk kijken Juul! En een knipoog geven.

b.Douane 50 dollar aanbieden, in de hoop dat we door mogen.

c.Alsnog een ‘going-out-ticket’ boeken als dit mogelijk is bij een boekingsbureau (maar het probleem is dat deze bureautjes pas na de douane zitten….)

d.Vlucht boeken naar een ander land en direct doorvliegen als dit mogelijk is.

e.Nederlandse Ambassade bellen in San Jose.

Ons motto: ‘alles komt goed!’ Dit zal dus ook wel goed komen, hoe dan ook! In het volgende verslag kunnen jullie lezen hoe het is afgelopen…… Terwijl we dit aan het schrijven zijn weten we dit ook nog niet…. De piloot zet de daling in…. Document ‘opslaan als’…. Tot snel!

• 09 Juli 2012 - 06:02

Kim:

Hi there,

Juist goed om te lezen zo'n lekkere spannende dag. En wauw wat een mooie foto's. Key West dus vet geweest! Ben blij dat je mijn vriend de Pelikaan gespothebt Juul!

Ps. Jullie kunnen optie f. Ook toevoegen:
    F. Samen ondervraagd worden, gevraagd worden naar jullie verleden en gelijk de bak in...
    Nee hoor schatjes komt vast allemaal goed!!!

Veel leut!

• 09 Juli 2012 - 07:17

Sara:

hey Juul en Koen,

Leuk te horen dat jullie het avontuur niet uit de weg gaan!! Ben stiekem wel benieuwd hoe is het afgelopen of het met verleidelijk kijken is gelukt ;-) . Nou nog heel veel plezier en ik vind het lezen van jullie verhaal kei leuk, maakt me wel een beetje jaloers.

Groetjes Sara

• 09 Juli 2012 - 08:32

Su:

He Juulke en Koen! hahahah, wat een stress! Doet me denken aan verslapen en paspoort vergeten voordat je vliegtuig HK moet halen Jules! Super leuk om jullie verhalen zo te horen en foto's te zien! Ben jaloers!!
    Erg leuk om je vanmorgen gesproken te hebben, was bijna hetzelfde als het standaard-8-uur-telefoontje. Heerlijk voor de maandagmorgen! Super veel plezier en geniet ervan met jullie avonturen daar! Kom maar op met die verhalen, wat ik hier tenminste ook wat te doen:)! Koen en Juulke, tot de volgende keer! XX

• 09 Juli 2012 - 09:36

Marlous:

Jules/Koen!
    Vet spannend verhaal zo op de maandag morgen op die arbeit! heehe
    Zeker stressvol maar hopelijk is alles goedgekomen en zitten jullie vandaag lekker op het strand met een kokosnoot:)

Geniet van Costa Rica!!
    XXX

• 09 Juli 2012 - 11:29

Arjanne:

Ha Juul & Koen,

wat een spanning en sensatie! Was niets voor mij geweest, was al lang 5 jaar van mijn leven kwijt geweest. Haha, ik ben benieuwd hoe dit verhaal af loopt!

X Arjanne

• 09 Juli 2012 - 11:34

Mireille:

Zo wat een "geweldige" start!
    Ik laat mijn thrillers thuis en volg jullie gewoon...Spannend allemaal.
    Fijn dat jullie toch nog door de douane konden komen.
    Geniet ervan en op naar het volgende...

x Mireille

• 09 Juli 2012 - 17:49

Jan:

is het optie 1 geworden? zo te merken wel, zijn ze al wakker, die Costa-Rikanen? Veel plezier in de bus....zal wel ffff anders zijn dan in een vliegtuig....groetjes papjan

• 09 Juli 2012 - 18:28

Tom:

Jo Juul en Bro,

Vet verslag en mooie foto's!
    Jullie gingen toch voor de rust een half jaartje weg:).
    Veel Plezier in costa rica, zwemse!!!!!

ps Koen: zo te zien groeit je baartje al, we hadden ook niet anders verwacht...:)

• 09 Juli 2012 - 21:52

Gemma:

oh wat spannend. ben benieuwd hoe dit afloopt. gr succes en sterkte

• 10 Juli 2012 - 14:19

Bonmama:

lieve Koenen juul,
    Wat een spannend
    en leuk geschreven verslag!,hopelijk zijn jullie -als te lang gekookte asperges -het kooknat inmiddels kwijt en komen jullie veilig de controledpoor.
    Wat is het leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Veilige reis en we kijken uit naar jullie volgend bericht
    Veel liefs van Bonpapa en Bonmama

• 11 Juli 2012 - 08:21

Esther Vd Bruggen:

wat leuk om te lezen Koen, ik ze het aardig voor me. Dingen waar je op dat moment aardig van in de stress schiet maar waar je achteraf met een lach aan terug denkt. Veel plezier samen! Liefs Esther

• 11 Juli 2012 - 20:28

Ruut:

Wat een heerlijke foto's...., een beetje jaloers ben ik wel...., neem het er maar lekker van....., gelukkig heeft dit verhaal weer een goed einde, dit zijn weer de leuke verhalen waar je achteraf smakelijk over kan vertellen......

dikke kus!!!

• 12 Juli 2012 - 17:45

Bas:

Jullie houden ons wel in spanning...

• 13 Juli 2012 - 13:16

Kaat:

Olé Koen en Juul, begreep net van Kim dat jullie uiteindelijk toch in Costa Rica zijn aangekomen. Een reisverhaal geschreven waar menig `schrijver`jaloers op zou zijn. Heerlijk om te lezen en erbij te zijn op deze ontdekkingsreis van jullie. Liefs en xxx Kaat

• 22 Juli 2012 - 17:57

Bethaniea En Bart:

hoi koen en juul
    jullie hebben echt mooie foto
    en al heel veel gezien
    en ook spannet voor julie heel veel plezier
    heel veel lief van bethaniea en bartjexxxxxxx