Op schildpaddenjacht! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Koen & Juul - WaarBenJij.nu Op schildpaddenjacht! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Koen & Juul - WaarBenJij.nu

Op schildpaddenjacht!

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen & Juul

12 Juli 2012 | Costa Rica, Tortuguero

Ola Amigo’s

Het is nu 04.30 en we zijn net wakker geworden van een tropische regenbui. Ik kon niet meer slapen dus dacht ga eens verder met ons reisverslag. Juul draait zich nog een paar keer om. Ik zit nu buiten, onder een afdakje… En laat mijn zintuigen het werk doen:
-zien:
voor me zie ik 5 hangmatten hangen, de eigenaar van het hostel gooit hou op het vuur om brood te gaan bakken… rechts van me zie ik het pikzwarte zandstrand van Tortuguero, verder de Caribische zee met hoge golven en zeer sterke onderstromen (in Costa Rica zijn 950 verdrinken per jaar!). Achter me zie ik het tropische regenwoud, waar de zon langzaam op komt…
-horen:
Ik hoor de golven de golven omslaan, verschillende vogels, insecten en apen worden wakker wat een geluiden allemaal…..
-ruiken:
De houtoven staat aan, de geur van het verbrande hout verdwijnt en de geur van het vers gebakken brood wordt steeds sterker…. Verder ruik ik de verschillende gewassen die net door een tropische regenbui zijn ‘wakker gemaakt.’
-proeven:
Ik proef de smaak van een 8 uur durende slaap in mijn mond, eerst maar even mijn tanden poetsen ;)
-voelen:
Op een stoel strek ik me nog 1x uit, voel de spieren in mijn lijf. Onder mijn slippers voel ik het zand verplaatsen… Ja…. ik ga nu echt beginnen aan ons reisverslag….

Waar waren we ook alweer gebleven, ooh ja in het vliegtuig op weg naar San Jose. Zouden we de Douane doorkomen? Het was achteraf gebleken geen probleem, we konden zo doorlopen! Daarna hebben we een taxi gepakt naar het hostel waar we 2 nachten zouden blijven. Echt een leuk hostel, leuke mensen ontmoet (uit Spain, US en Denmark). Nog even wat gegeten en daarna naar bed gegaan.

De volgende dag zouden we San Jose gaan verkennen. Vroeg opgestaan en de stappers aangedaan, het centrum zou 3 km lopen zijn, maar het waren er uiteindelijk 6! We zaten in een buitenwijk en we vroegen waar het centrum was, een Costaricaan vertelde dat het daar was (al wijzend) bleek het het centrum van de buitenwijk te zijn. We konden dus weer terug lopen. San Jose is niet echt een mooie stad, een paar kerkjes, pleintjes en wat parken daar is het wel mee gezegd. We hebben wel heerlijk geluncht op de markt, gefrituurde kip met papas fritas…

Deze avond zouden we ons zelf moeten vermaken in het Hostel (toch niet echt veilig op straat), dit hebben we ook gedaan: zelf gekookt en verschillende spelletjes gedaan: Rummikub, Jenga en Snooker! Juul heeft haar nieuwe sport ontdekt: Snooker 10 potjes gespeeld en heeft er 9 gewonnen! Hier kan ik natuurlijk niet tegen en dit krijg ik nog heel de vakantie te horen……

De volgende dag vroeg op: 04.30. Om 05.00 de taxi naar het busstation om daar alvast een kaartje te kopen voor de bus van 06.30 naar Cariari. Eerst nog even pinnen want op Tortugeras zijn geen ATM’s. Een 2,5 uur durende rit voor 2 euri’s en ook nog op tijd, hier kan de NS nog wat van leren. Aangekomen in Cariari blijkt de volgende bus naar La Pavona pas om 12.00 te gaan. Tja we gaan hier echt niet 3 uur staan wachten. Wellicht kunnen we met andere backpackers een taxi delen. Koen neemt als ware reisleider het voortouw en fixt een pick-up van een lokal. Als vee staan/zitten we met z’n achten in een pick-up voor een tochtje van een uur…… Toch wel spannend terwijl je in de pick-up van een local zit en leest in de lonely planet: ‘There have been thefts from te buses that ply the route between Cariari and La Pavona – and a reported armed mugging.’

Daarna de boot door het regenwoud naar: Tortuguero…….

Tortuguero is een dorp aan de rand van het nationaal park Tortuguero in de provincie Limón in Costa Rica, waar het ook de naam aan heeft gegeven. De naam wil zoveel zeggen als schildpaddorp. De stranden van Tortuguero zijn de belangrijkste nestplekken voor een drietal met uitsterven bedreigde zeeschildpadden. Dit zijn respectievelijk de Lederschildpad, de Groene Zeeschildpad en de Karetschildpad. Bij het dorp bevinden zich dan ook twee biologische onderzoeksstations. Het is een klein dorp dat slechts per boot door het oerwoud (primair regenwoud) of per vliegtuigje bereikt kan worden. Het dorp is met name bekend geworden door het ecotoerisme. Duizenden toeristen komen op het dorp af om de zeldzame schildpadden te bewonderen en boottochten te ondernemen door het nationaal park.

Zowel het leggen van de eieren van de schildpadden hebben we gezien als een boottocht door de Jungle, de boottocht (kano) door de jungle viel tegen, na een kwartier begon het te regenen (ontzettend hard). Gelukkig had de gids wel poncho’s bij zich alleen jammer dat er voor Koen alleen een van een bambino over was, veel je klein….. Wel wat dieren gespot (apen, slangen, kaaimannen, vogels en vissen)…

Het hoogtepunt van Tortuguero moest toch wel het nestelen van de schildpadden zijn en dit was het ook! Gisteren om 22.00 is de gids ons komen ophalen. Tussen 18.00 en 06.00 mag je namelijk alleen met een gids het strand op, dit wordt goed bewaakt. Het 8km lange strand is verdeeld in verschillende zones, wij moesten naar zone 3. Daar waren in totaal 5 schildpadden aan het nestelen. Dat zijn niet van die kleintjes maar echte grote zeeschildpadden van 1 meter 40!!! We hebben heel het proces gezien wat zo’n 2 uur duurt: schilpad komt uit zee, zoekt een plekje op het strand, graaft een kuil (groter dan de kuilen in Renesse, Burgh-Haamstede en Zoutelande). Gaat dan terug naar zee om te rusten, komt een kwartier later terug en legt dan 80 eieren iets groter dan een golfbal en het gaat dan van plopperdeplopperplop…… Dan maakt de schildpad de kuil weer dicht en gaat terug naar zee en komt over 3 jaar weer terug om hetzelfde te doen! In september komen de eieren uit, slechts 1% overleeft het.

Ik ga nu even wat eieren en tomaten halen, lekker een gebakken eitje maken…. Straks een 4 uur durende boottocht voor de boeg van Tortuguero naar Cahuita dwars door het regenwoud….

Ciao!


  • 13 Juli 2012 - 13:53

    Arjanne:

    Ha Koen en Juul,

    terwijl hier bijna de vrijmibo aanbreekt (eindelijk) zitten jullie gewoon in een tropisch regenwoud. Hoe vet! Ook de horen, ruiken, proeven, voelen beschrijving van Koen is erg bijzonder ;-)

    Genieten daar hoor!

    Liefs,

    vanuit een stoffig kantoor in Belfeld!

  • 13 Juli 2012 - 17:51

    Claudia:

    He he, eindelijk kan ik ff een reactie plaatsen aangezien mn laptop het had begeven en ik niet kon reageren met mn telefoon.... Wel jullie verslag gelezen. Maar Juul, je lieve schoonbroer heeft onze laptop weer helemaal in orde gemaakt en nu kan ik teminste de verslagen op ware grote lezen, wel zo makkelijk. Ik vind het mega interessant om te lezen en jullie foto's te zien. Juul heb je nog veel gehad aan je fotografie cursus? Ik ga nu weer een paar lessen volgen voor gevorderde.... Vanaf volgende week zondag zijn we zelf op vakantie, dus dan kijk ik daarna weer de versalgen na. We gaan even een weekje naar las Vegas en omgeving. Groetjes en veel plezier.....xxx claudia

  • 13 Juli 2012 - 17:52

    Gemma:

    wat n avontuur juul en koen.
    echt super wat jullie allemaal zien en mee maken toppie. leuke foto,s. lees het met plezier , echt spannend allemaal.heb toch veel gemist in mijn jeugd. jullie doen er goed aan om dit mee te maken. huisje boompje beestje. nee jules wacht daar nog maar mee. dit maak je dan niet meer mee. als je straks kindjes hebt""!!ha ha'geniet maar samen. toppie.
    gr weer vanuit tegelen. doeiiii tot t volgende verslag, wacht er weer met plezier op.

  • 14 Juli 2012 - 19:35

    Thérèse:

    Ihr Lieben, echt spannend wat jullie mee maken en zien. Koen je schrijft echt goed. Aan jou is een autor verloren gegaan. Geniet er verder van en pas goed op mijn nichtje op. Liefs tante Therèse uit Duitsland

  • 15 Juli 2012 - 11:05

    Nicky En Geert Venlo:

    Weer een prachtig verhaal.

    Alleen......die regenbuien hebben we volgens mij afgelopen week in Venlo ook gehad.!
    Veel plezier verder.

  • 15 Juli 2012 - 21:08

    Julie:

    Yes schatjes, wat een prachtige plaatjes, enne ven harte gefeliciteerd met jullie 2-jarig samenzijn!
    We gaan zo gezellig skypen met jullie. x mam

  • 16 Juli 2012 - 19:37

    Els En John:

    Hoe is het? Zitten onder het genot van een drankje jullie reisverslag door te lezen.. Heel veel plezier nog!! We denken aan jullie! XX

  • 18 Juli 2012 - 11:10

    Renee:

    Lieve Koen en Juul!
    Zoo! Ik ben gisteravond weer aangekomen op Nederlandse gronden en mag weer gaan wennen aan het normale leven...
    Natuurlijk wel gauw even tijd genomen om jullie avonturen te lezen. Dat zijn er al veel in een korte tijd, wat een reis, nu al! Erg toffe verhalen en leuk geschreven!
    Geniet lekker verder in Panama en tot snel op skype!!
    liefs Renee

  • 18 Juli 2012 - 13:54

    Eugènne:

    Leuke en mooie ervaringen!
    Ik vertrek as zaterdag naar Lima, helemaal leuk!
    Genieten jullie van deze super reis en wie weet zien we elkaar nog ergens op het Zuid Amerikaanse land.
    Groetjes!
    Eus

  • 18 Juli 2012 - 17:42

    Ruut:

    Hihi, Daan over de foto van Juul en Koen met de regenponcho:"Gaan die verven?"

  • 19 Juli 2012 - 08:08

    Yvonne V S:

    Wat een geweldige ervaringen doen jullie op! Juul en Koen heerlijk om jullie verslagen te lezen. Geweldig!!

  • 31 Juli 2012 - 20:45

    Relvio9@hotmail.com:

    Hallo Koen en juul ik vind het een geweldig verhaal! Het is echt leuk voor julie dat julie op werelrdreis gaat. En veel succses op wereldreis, groetje Relvio,Neeltjes,Zurelma,Moreno. Geweldig!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Around the World

Recente Reisverslagen:

10 December 2012

Cultuurachtbaan in Azie!

31 Oktober 2012

Off the beaten track in kiwiland!

06 Oktober 2012

Mucho Vino & Mucho Lomo

14 September 2012

Leesvoer voor het hele weekend!

28 Augustus 2012

Into the Wild!
Koen & Juul

Actief sinds 18 Mei 2012
Verslag gelezen: 926
Totaal aantal bezoekers 70039

Voorgaande reizen:

05 Juli 2012 - 19 December 2012

Around the World

Landen bezocht: